W 2009 r. Unia Europejska dokonała przeglądu
mechanizmów finansowania Fundacji MSSF i zdecydowała się podjąć działania
zachęcające do wprowadzenia obowiązkowych, stabilnych i przejrzystych
mechanizmów finansowania o szerokim geograficznym zasięgu obowiązywania.
Komisja poza analizą zmian w zakresie systemu
zarządzania, nie przesądzając o wyniku debaty dotyczącej potrzeby dalszej,
bardziej kompleksowej reformy systemu zarządzania Fundacją MSSF, którą to
potrzebę bada obecnie rada nadzorcza Fundacji. Dopóki rada nadzorcza Fundacji
nie sformułuje odnośnych zaleceń i dopóki takie zalecenia nie zostaną wdrożone,
istotne jest zadbanie o to, aby Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
(RMSR) nadal dysponowała wystarczającymi zasobami na potrzeby realizacji wielu
pilnych projektów, w szczególności odnoszących się do kryzysu finansowego, a
także do najważniejszych priorytetów UE, takich jak np. rachunkowość
ubezpieczeniowa.
Sprawozdanie to koncentruje się na strukturze i
procesach zarządzania, w tym składzie rady nadzorczej i jej kompetencjach, a w
szczególności na tym, czy może ona w przejrzysty i skuteczny sposób realizować
zadania leżące w interesie publicznym. Określa ono także postępy w odniesieniu
do planów działania dla państw trzecich, mających na celu stosowanie MSSF do
ich krajowych emitentów”.
W dniu 15 stycznia 2009 r. Powiernicy zakończyli
pierwszą część prowadzonego co pięć lat przeglądu statutu Fundacji MSSF. W tej
części przeglądu zajęto się kwestią odpowiedzialności publicznej, zapewniając
powiązanie Fundacji z radą nadzorczą skupiającą organy publiczne. Ponadto
liczbę członków RMSR zwiększono z 14 do 16 osób (przy czym zmiana ta zostanie
wdrożona najpóźniej w lipcu 2012 r.), tak aby zapewnić szeroką reprezentację
geograficzną w radzie.
W styczniu 2010 r. Powiernicy zakończyli drugą
część prowadzonego co pięć lat przeglądu statutu Fundacji MSSF. Skupiono się na
zwiększeniu przejrzystości i odpowiedzialności Fundacji MSSF oraz RMSR, a także
na rozszerzeniu kontaktów ze stronami zainteresowanymi i pogłębieniu ich
zaangażowania, przy jednoczesnym wzmocnieniu systemu zarządzania. Najważniejsze
są następujące z wprowadzonych zmian:
- w przyszłości RMSR będzie zobowiązana do
przeprowadzania (co trzy lata) publicznych konsultacji dotyczących planowanego
programu prac, przy czym pierwsze konsultacje rozpoczną się nie później niż w
połowie 2011 r. Celem takiego rozwiązania jest zwiększenie przejrzystości
procesu ustanawiania programów działania RMSR, co stanowi jeden z
najważniejszych elementów niezbędnych do zapewnienia odpowiedzialności tej Rady
oraz ogólnie Fundacji MSSF;
- kadencja członków RMSR zostanie skrócona (do 5
lat, z możliwością przedłużenia o nie więcej niż 3 lata), z wyłączeniem
przewodniczącego, który nadal będzie mógł być wybierany na drugą, pełną
pięcioletnią kadencję. Powyższe rozwiązanie ma na celu promowanie większej
rotacji członków RMSR, a tym samym zapewnienie regularnego dopływu „nowych
pomysłów” w zakresie procesu ustanawiania standardów;
- pojawi się możliwość skrócenia należytej
procedury do okresu poniżej 30 dni, przewidzianych w Podręczniku RMSR jako
minimalny czas trwania procedury. Rozwiązanie to pozwala na większą
elastyczność działania w pilnych przypadkach, takich jak te, które miały
miejsce w październiku 2008 r., czyli w szczytowym momencie kryzysu
finansowego, i które wymusiły wprowadzenie nowych zasad przeklasyfikowywania
instrumentów finansowych;
- zmodyfikowano cele Fundacji MSSF tak, aby
podkreślić, że celem nadrzędnym jest przyjęcie na całym świecie
Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), podczas gdy
konwergencja jest jedynie środkiem mającym ułatwić realizację tego celu.
Wspomniana tu zmiana jest już uwzględniana we wstępnych dyskusjach poświęconych
przyszłemu programowi prac RMSR (po 2011 r.), prowadzonych m.in. w Radzie
Doradczej ds. MSSF (dawniej Rada ds. Standardów, SAC).
Skład i kompetencje rady nadzorczej
W skład rady nadzorczej wchodzi po jednym
przedstawicielu Komitetu Rynków Wschodzących Międzynarodowej Organizacji
Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) oraz Komitetu Technicznego IOSCO, a
także komisarz Japońskiej Agencji ds. Usług Finansowych (JFSA), unijny komisarz
ds. rynku wewnętrznego i usług oraz przewodniczący amerykańskiej Komisji
Papierów Wartościowych i Giełd (SEC). Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego
uczestniczy w pracach rady nadzorczej w charakterze obserwatora.
Wzajemne relacje pomiędzy uczestniczącymi
organizacjami oraz ich zakres odpowiedzialności określono w protokole ustaleń
opracowanym przez członków rady nadzorczej oraz przez Powierników. Główne
obowiązki rady nadzorczej obejmują:
uczestnictwo w procesie nominacji Powierników i
zatwierdzanie takich nominacji;
weryfikację adekwatności umów powierniczych
dotyczących finansowania RMSR;
weryfikację prowadzonego przez Powierników nadzoru
nad procesem ustanawiania standardów przez RMSR, w szczególności w odniesieniu
do ustaleń dotyczących należytej procedury;
utrzymywanie kontaktów z Powiernikami w zakresie
zmian w regulacjach, prawie oraz w politykach odnoszących się do nadzoru
Fundacji MSSF nad RMSR; oraz
przekazywanie do rozpatrzenia przez RMSR spraw
związanych ze sprawozdawczością finansową, które są istotne z punktu widzenia
szerokiego interesu publicznego.
W styczniu 2010 r. Powiernicy Fundacji MSSF nie
tylko uzgodnili ostatnie zmiany w statucie, ale zobowiązali się również dokonać
dalszego przeglądu trzech istotnych aspektów zarządzania Fundacją. W
szczególności Powiernicy zobowiązali się:
- bezzwłocznie przeprowadzić pełny przegląd
strategiczny Fundacji, przy uwzględnieniu okresu po czerwcu 2011 r., tj. po
zakończeniu realizacji programu konwergencji RMSR i amerykańskiej Rady
Standardów Rachunkowości Finansowej (FASB), w tym również przegląd finansowania
organizacji. Przegląd obejmie przeprowadzenie publicznych konsultacji z
udziałem stron zainteresowanych i rady nadzorczej;
- rozpocząć i sfinalizować przed upływem 2010 r.
pełny przegląd skuteczności działania Rady Doradczej ds. MSSF, tak aby ocenić
wyniki wprowadzonych ostatnio reform i ustalić, czy konieczne są dalsze
reformy. Przegląd uwzględni również wielkość, strukturę i funkcjonowanie Rady
Doradczej ds. MSSF;
- dokonać przeglądu ram systemu nadzoru
sprawowanego przez Powierników nad RMSR oraz spełniania przez nich funkcji
nadzorczych wobec tej Rady.
Komisja Europejska uważa jednak, że niezbędne jest
przeprowadzenie kompleksowego przeglądu ram systemu zarządzania Fundacją MSSF.
Przykładowo: ostatnie wydarzenia związane ze zmianą priorytetów programu
konwergencji RMSR – FASB oraz nominacje na stanowiska kierownicze w obrębie
Fundacji MSSF uwidaczniają wagę dalszego zwiększania przejrzystości procesu
decyzyjnego oraz zwiększania odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Znaczenie powyższego problemu dostrzegają również
pozostali członkowie rady nadzorczej, w związku z czym rada powołała grupę
roboczą ds. zarządzania, której powierzono przeprowadzenie takiego
kompleksowego przeglądu. Grupa robocza ds. zarządzania otrzymała szerokie
uprawnienia, które obejmują wszystkie istotne aspekty zarządzania Fundacją
MSSF, w tym również jej strukturę instytucjonalną, a także związek pomiędzy
standardami rachunkowości a poszczególnymi celami polityki publicznej, w tym
przejrzystością rynku i stabilnością finansową. Zdaniem Komisji Europejskiej
grupa robocza ds. zarządzania powinna starać się przedłożyć odpowiednie wnioski
i zalecenia do końca 2010 r., przy czym przedłożone zalecenia należy wdrożyć
bezzwłocznie po terminie ich przekazania.
PLANY DZIAłANIA DLA PAńSTW TRZECICH MAJąCE NA CELU
STOSOWANIE MSSF PRZEZ ICH KRAJOWYCH EMITENTÓW
W dniu 4 czerwca 2010 r. Komisja przyjęła
sprawozdanie dla Parlamentu Europejskiego w sprawie konwergencji pomiędzy
Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) a ogólnie
przyjętymi zasadami rachunkowości krajów trzecich (GAAP). Jak stwierdzono w tym
sprawozdaniu, wiele krajów poczyniło dalsze postępy w kierunku osiągnięcia
pełnej konwergencji stosowanych przez nich standardów z MSSF oraz w kierunku
ewentualnego przyjęcia MSSF celem stosowania ich przez krajowych emitentów.
Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem
Papierów Wartościowych (CESR) wydał opinię dla Komisji, stwierdzając, że Chiny,
Kanada, Indie i Korea Południowa osiągają dalsze postępy w kierunku realizacji
programów konwergencji lub przyjęcia MSFF. Stany Zjednoczone przeprowadziły
publiczne konsultacje w sprawie przyjęcia MSSF, a amerykańska Komisja Papierów
Wartościowych i Giełd (SEC) w dniu 24 lutego 2010 r. wydała oświadczenie
potwierdzające, że w 2011 r. podejmie decyzję w sprawie MSSF. Ponadto podczas
ostatnich posiedzeń rady nadzorczej Fundacji MSSF SEC uznała również potrzebę
zapewnienia odpowiedniego wkładu Stanów Zjednoczonych w finansowanie Fundacji
MSSF.
Japonia również kontynuowała prace nad konwergencją
pomiędzy japońskimi GAAP a MSSF, przy czym ostatnio zapowiedziała, że około
roku 2012 podejmie decyzję w sprawie ewentualnego przyjęcia MSSF do roku 2015
lub 2016. Tymczasem niektóre japońskie przedsiębiorstwa otrzymały już możliwość
dobrowolnego stosowania MSSF. Również inne duże gospodarki, w tym Argentyna,
Brazylia, Meksyk i Tajwan, ogłosiły niedawno zamiar przyjęcia MSSF. W Rosji z
kolei nie ma żadnych dowodów na jakiekolwiek istotne zmiany w zakresie
obowiązkowego stosowania MSSF.
W najbliższych latach Komisja, przy pomocy technicznej
ze strony CESR, będzie nadal monitorować sytuację i oceniać bieżące wysiłki
państw trzecich, które dążą do konwergencji swoich standardów z MSSF lub
zamierzają przyjąć MSSF. Komisja będzie nadal wspierać starania państw, które
zobowiązały się do zharmonizowania swoich standardów rachunkowości z MSSF, oraz
państw, które zobowiązały się do przyjęcia MSSF.
WNIOSKI
Komisja uznaje, że Fundacja MSSF poczyniła postępy
w zakresie kilku najważniejszych kryteriów określonych w decyzji 716/2009/WE.
Ponadto rada nadzorcza rozpoczęła kompleksowy przegląd systemu zarządzania
Fundacją MSSF.
W ramach każdej przyszłej kompleksowej reformy
Fundacji MSSF należy zapewnić takie mechanizmy finansowania Fundacji, które
zagwarantują stworzenie obowiązkowej, przejrzystej i stabilnej platformy
finansowania o szerokim geograficznym zasięgu obowiązywania. W związku z
powyższym szczególnie ważne jest to, aby wszystkie główne jurysdykcje
uczestniczyły w finansowaniu budżetu Fundacji MSSF, stosownie do ich znaczenia
na światowych rynkach kapitałowych.
Na czas trwania dyskusji o bardziej kompleksowej
reformie systemu zarządzania Fundacją MSSF należy zadbać o odpowiednie
finansowanie RMSR tak, aby mogła ona ustanawiać pilnie potrzebne standardy, w
tym te odnoszące się do kryzysu finansowego, tak jak np. reforma wymogów
rachunkowości dotyczących instrumentów finansowych. Komisja uważa zatem, że – w
okresie prowadzenia przez radę nadzorczą kompleksowego przeglądu modelu
zarządzania – należy pomóc w zaspokojeniu krótkoterminowych potrzeb finansowych
RMSR, zgodnie z decyzją 716/2009/WE.
Na podstawie powyższej analizy Komisja zaleca, aby
UE zapewniła Fundacji MSSF finansowanie przewidziane w decyzji 716/2009/WE,
począwszy od 2011 r. Komisja podkreśla jednak, że w trybie pilnym należy przeprowadzić
kompleksowy przegląd systemu zarządzania RMSR. Zalecenia sformułowane w wyniku
dokonanej oceny winny zostać przedłożone do końca 2011 r. i wdrożone
bezzwłocznie po terminie ich przekazania.
Glosariusz najważniejszych akronimów użytych w
niniejszym sprawozdaniu
Rada Standardów Rachunkowości Finansowej (FASB)
FASB to amerykańska organizacja sektora prywatnego,
która ustanawia standardy rachunkowości i sprawozdawczości finansowej dla
przedsiębiorstw prowadzących sprawozdawczość zgodnie z ogólnie przyjętymi
zasadami rachunkowości obowiązującymi w USA (amerykańskimi GAAP).
Ogólnie przyjęte zasady rachunkowości w USA (US
GAAP)
Wymogi rachunkowości dla przedsiębiorstw w Stanach
Zjednoczonych, ustanowione przez Radę Standardów Rachunkowości Finansowej (FASB),
jej wcześniejsze odpowiedniki i inne organizacje.
Międzynarodowy Standard Rachunkowości (MSR, ang.
IAS )
Standard przyjęty przez organizację poprzedzającą
Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR), czyli przez Komitet
Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (KMSR). RMSR zastąpiła KMSR w 2001
r., przyjmując wszystkie obowiązujące wówczas MSR.
Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
(RMSR, ang. IASB)
RMSR to niezależna i finansowana ze środków
prywatnych organizacja, która ustala standardy rachunkowości.
Fundacja Komitetu Międzynarodowych Standardów
Rachunkowości (Fundacja KMSR, ang. IASCF)
Dawna nazwa organizacji macierzystej Rady
Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR), obecnie Fundacja MSSF
Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej
(MSSF, ang. IFRS)
Standard i jego interpretacja przyjęte przez Radę
Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR).
Fundacja MSSF
Nazwa organizacji macierzystej Rady
Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR)
Rada Doradcza ds. Standardów
Forum, na którym Rada Międzynarodowych Standardów
Rachunkowości (RMSR) prowadzi konsultacje ze stronami zainteresowanymi, obecnie
znane jako Rada Doradcza ds. MSSF. Rada Doradcza zbiera się trzy razy w roku, a
uwagi zgłoszone przez jej członków są uwzględniane przez RMSR przy
opracowywaniu programów działania, programów prac oraz konkretnych projektów.
[1] W dniu 1 marca 2010 r. nazwę „Fundacja Komitetu
Międzynarodowych Standardów Rachunkowości” (KMSR) zastąpiono, w wyniku zmiany
statutu organizacji, nazwą „Fundacja Międzynarodowych Standardów
Sprawozdawczości Finansowej” (MSSF), przy czym nowa nazwa zacznie obowiązywać
od lipca 2010 r. W niniejszym sprawozdaniu używa się nowej nazwy („Fundacja
MSSF”), mimo że w decyzji nr 716/2009/WE występuje dawna nazwa („Fundacja
KMSR”, ang. IASCF). Fundacja MSSF jest organizacją macierzystą Rady
Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR), której standardy włączono do
prawodawstwa UE na mocy rozporządzenia (WE) nr 1606/2002 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych
standardów rachunkowości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz